Dezvoltare personala

#pshihologie #proces de vindecare #recadere #vindecare #dezvoltare personala

Recaderea si procesul de vindecare sau transformare – sfaturile psihologului

Atunci cand constatam ca un lucru nu merge cum ne dorim in viata noastra - sanatatea, relatiile, timpul liber, finantele etc., incepem, mai mult sau mai putin ghidat, un proces de vindecare/transformare. Pentru buna finalizare a acestui proces, este important sa stim, sa intelegem si sa acceptam ca recaderea este un aspect firesc, care face parte din procesul de vindecare sau transformare.

In acelasi timp, cunoscutul psiholog roman Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), afirma ca acest fapt nu inseamna ca este obligatoriu ca toti cei care sunt intr-un proces de recuperare sa aiba recaderi. Insa, daca se intampla, este important sa stim ca procesul de vindecare sau schimbare poate fi reluat.

“Recaderea poate fi de durata mai lunga (reluarea obiceiului pentru cateva saptamani, luni sau chiar ani de zile), sau de scurta durata (o zi, un weekend). Riscurile de a nu lua in calcul posibilitatea recaderii sunt: instalarea unor blocaje mentale, emotionale si/sau atitudinale, intarzierea vindecarii/schimbarii, amanarea acesteia sau chiar renuntarea la procesul necesar atingerii obiectivului propus. Printre semnele recaderii, putem identifica: recaderea psiho-emotionala - aparitia gandurilor, a starilor sufletesti si emotiilor care fac  persoana vulnerabila la a repeta vechiul comportament sau vechea cale, de a recrea vechiul context, vechile relatii etc, aspecte care au dus la problematica; teama ca nu poate duce procesul schimbarii pana la capat, aparitia unei stari de neincredere in schimbare sau in propriile forte, pierderea temporara a rabdarii necesare parcurgerii fiecarui pas, delasarea in a face constant pasi catre obiectivul propus sau recaderea atitudinala – comportamentul propriu-zis”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

Metode de a face fata recaderii psihice si a micsora din ce in ce mai mult riscul aparitiei acesteia:

  1. Accepta ca te afli intr-o faza de recadere si decide de a continua procesul de recuperare in ciuda acesteia;
  2. Mentine legatura, pe toata durata procesului de vindecare/transformare, cu specialistul care te indruma;
  3. Mentine legatura cu o persoana apropiata pentru a vorbi cu ea atunci cand simti nevoia de a repeta ceea ce este nepotrivit;
  4. Fa-ti o lista cu ocupatii placute, relaxante (un sport, un hobby etc.) care sa-ti tina mintea ocupata si sa-ti distraga atentia de la tentatie si aplica-le.
  5. Ramai cu atentia doar la ziua parcursa, evitand astfel presiunea mentala a duratei procesului.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Cele 3 moduri prin care comunicam zi de zi

Expertul Acasa.ro Daniela Irimia, trainer de dezvoltare personala

Pune o intrebare