Dezvoltare personala

#comunicare constienta #comunicare inconstienta #limbajul corpului #comunicare #comunicare nonverbala

Limbajul corpului – Ce si cat comunicam constient si inconstient? Explicatiile psihologului

 

Comunicarea nonverbala este actul de a transmite un gand, un sentiment sau o idee prin gesturi fizice, postura si expresii faciale. Similar cu modul in care cursivizarea accentueaza limbajul scris, comportamentul nonverbal poate accentua parti ale unui mesaj verbal.

Cunoscutul psiholog roman Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), afirma ca acest tip de comunicare – nonverbala - difera de comunicarea verbala in mai multe moduri: in primul rand, in timp ce comunicarea verbala este directa si implica utilizarea unui singur canal (cuvant rostit, cuvant scris), comunicarea nonverbala este continua si implica mai multe canale care comunica simultan.

“Comunicarea nonverbala fara legaturi obligatorii cu limbajul este de departe cea mai diversa categorie si poate fi vocala, implicand sunete originare din tractul vocal sau nonvocale. La randul lor, semnele nonvocale se pot baza pe producerea si interpretarea sunetului sau pot implica orice alta modalitate de simt - cum ar fi vederea, mirosul, gustul si atingerea, fie prin gesturi, stiluri vestimentare sau arhitectura.Comunicarea nonverbala joaca un rol semnificativ in viata noastra, deoarece poate imbunatati capacitatea unei persoane de a relationa, de a se angaja si de a stabili interactiuni semnificative in viata de zi cu zi. O mai buna intelegere a acestui tip de comunicare poate determina oamenii sa dezvolte relatii mai puternice cu ceilalti. Adesea, denumita limbaj corporal, comunicarea nonverbala poate lua multe forme si poate fi interpretata in mai multe moduri de catre diferite persoane. Chiar si lipsa unor astfel de indicii nonverbale poate fi semnificativa si, in sine, o forma de comunicare nonverbala”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

Totodata, specialistul este de parere ca fiecare miscare sau combinatie de miscari ale corpului - cum ar fi schimbarile de postura, directia ochilor, gesturile membrelor si expresiile fetei - ofera semnale altora, iar aceste indicii pot fi subtile sau evidente si pot fi contradictorii: o persoana ar putea spune un lucru in timp ce limbajul corpului transmite un mesaj complet diferit. Acest lucru ar putea fi adevarat mai ales atunci cand o persoana nu spune adevarul; deoarece comunicarea nonverbala este adesea instinctiva si de obicei nu este usor de falsificat, este, in general, mai indicativa a sentimentelor adevarate ale unei persoane.

Rolul comunicarii nonverbale in relatii

Indiciile nonverbale ale unei persoane ar putea fi citite mai usor de un prieten apropiat, partener sau membru al familiei. In relatiile stranse, aceasta intelegere mai profunda la nivel nonverbal ar putea facilita o mai mare apropiere si intari legaturile, mai ales atunci cand completeaza ceea ce spune de fapt un prieten sau un partener intr-o relatie.

“Cu toate acestea, atunci cand ceva nu este in regula, poate fi mai dificil pentru oameni sa ascunda lucrurile de cei de care sunt apropiati, iar incercarile de a face acest lucru pot duce la comunicari gresite sau conflicte in relatie. Deoarece comunicarea nonverbala este adesea inconstienta, modul in care indivizii comunica nonverbal poate furniza primul indiciu al unei probleme de baza care nu este evidenta in relatie”, sustine psihologul

Comunicarea nonverbala in terapie

Oamenii spun adesea lucruri pe care nu le cred cu adevarat, dar este posibil sa nu recunosti intotdeauna cand cineva minte. Este posibil ca persoana care minte sa nu-si dea seama, mai ales cand vine vorba de emotii dureroase sau experiente dificil de discutat. Limbajul corpului devine atat de important pentru terapie tocmai din acest motiv.

“O parte din rolul unui terapeut implica acordarea de atentie inconsecventelor din povestea cuiva si atragerea usoara a atentiei asupra acestor detalii. Oamenii isi povestesc trairile nu numai prin cuvinte, ci si prin limbajul corpului. Cand terapia se concentreaza in principal pe comunicarea verbala, terapeutul poate rata o multime de informatii nonverbale care ofera o imagine mai completa a starii emotionale a clientului. Sa spunem ca lucrati cu un client pentru a aborda o fobie a cainilor. Primul pas in terapia de expunere graduala poate presupune vizionarea fotografiilor si vorbirea despre caini. Atunci cand desfasurati o sedinta fata-in-fata este posibil sa observati ca acel client se misca in scaun, se agita sau respira mai rapid. Este posibil ca aceste mici modificari sa nu fie vizibile cu usurinta intr-o sesiune online”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

Oamenii se pot exprima intr-o gama aproape infinita de moduri, iar semnificatia unor expresii sau gesturi specifice poate varia de la o persoana la alta. Cu toate acestea, recunoasterea micilor schimbari in postura, expresii faciale, miscari ale ochilor si multe altele va poate ajuta sa observati cand ar putea exista mai multe lucruri pe care le spune clientul.

Postura

Oamenii indica adesea cum se simt prin felul in care se poarta. O persoana care se simte nelinistita, nervoasa sau se teme de ceva, poate:

  • sa se retraga in scaun;
  • sa se  aplece inainte;
  • sa isi intoarca usor corpul in lateral

Schimbarea frecventa a pozitiei sau inclinarea indepartata pot sugera, de asemenea, disconfort sau neliniste.

Mainile

Mainile clientului va pot oferi indicii despre modul in care reactioneaza la ceea ce apare in sedinta de terapie;

  • degetele tremurand pot indica anxietate sau frica;
  • pumnii care se strang sau strang marginile hainelor sau ale mobilierului pot sugera furie;
  • mainile agitate (rasucirea, jocul cu obiecte) pot sugera anxietate sau nervozitate; in timp ce unii oameni fac aceste comportamente atunci cand mint sau infrumuseteaza o poveste, nu este intotdeauna cazul;
  • plasarea unei maini pe cap sau frecarea capului, gatului - pot fi toate gesturi linistitoare, dar pot sugera, de asemenea, neliniste sau nervozitate;
  • tinerea unui obiect ca bariera (geanta de mana, servieta, perna sau carte) poate sugera necesitatea de a se proteja sau de a-i bloca pe ceilalti.

Expresie faciala

Multi oameni nu au probleme in a afisa expresii faciale evidente. Dar, practicand, este in general usor sa-ti controlezi expresiile faciale si sa ascunzi ceea ce simti cu adevarat, zambind pe jumatate cand esti trist sau suparat, razand cand esti dezamagit si asa mai departe.

Cu toate acestea, microexpresiile sunt expresii rapide, care sunt foarte greu de falsificat.

S-ar putea sa observati ceva care se schimba pe fata altei persoane, dar sunteti mai putin siguri despre ceea ce s-a intamplat de fapt.

Daca surprinzi o microexpresie, stii ca aceasta transmite de obicei ceea ce simte cineva cu adevarat:

  • sprancenele ridicate sau trase impreuna - pot sugera frica sau dezgust;
  • sprancenele coborate, buzele tensionate si maxilarul fixat - pot sugera furie;
  • obrajii ridicati, colturile buzelor trase in spate si ridurile dintre exteriorul nasului si buzei - pot sugera fericire;
  • colturile buzelor joase, buza inferioara infundata si o cuta intre sprancene - pot sugera tristete;
  • muscaturile buzelor ar putea indica nervozitate, in timp ce buzele stranse ar putea sugera dezacord sau dezaprobare.

Contactul vizual

Cineva care nu poate poate face contact vizual cu tine, ar putea fi nervos, mai ales daca priveste in jos. De asemnea, ar putea fi plictisit, sa se simta inconfortabil sausa aiba indoieli.

“Privirea in alta parte si in partea dreapta ar putea indica o minciuna. Unele cercetari sugereaza ca oamenii pot privi spre dreapta atunci cand inventeaza lucrurile si spre stanga atunci cand isi amintesc ceva. Dar, din nou, aceasta nu este o garantie sigura a inselaciunii. Urmariti privirea unei persoane. Oamenii privesc adesea spre ceva semnificativ pentru experienta lor actuala. Privirea la fereastra sau usa ar putea sugera ca ar prefera sa fie in alta parte. Privirea la ceas ar putea insemna ca vor ca intalnirea sa se termine. De asemenea, ajuta sa observati modele intermitente.Clipirea rapida ar putea indica stres, astfel incat cineva care vorbeste calm, dar clipeste rapid, ar putea fi mai suparat decat spune sau arata”, declara psihologul Laura Maria Cojocaru.

Maini si picioare

Pozitia si miscarea picioarelor si mainilor pot oferi, de asemenea, informatii:

  • bratele incrucisate pot sugera defensivitate, dorinta de a se proteja sau lipsa disponibilitatii de a impartasi informatii;
  • bratele deschise sau relaxate ar putea sugera disponibilitatea de a comunica;
  • picioarele incrucisate, ar putea sugera ca persoana respectiva se simte inconfortabil cu tine sau cu directia in care merge sedinta de terapie;
  • o persoana ar putea sa isi incruciseze picioarele atunci cand doreste sa incheie discutia sau nu are chef sa discute un anumit subiect;
  • batand sau zgaltaind picioarele - poate indica nervozitate, neliniste, plictiseala sau chiar iritare.

Tonul vocii

Tonul vocii poate fi, de asemenea, informativ. Este un client concis, vorbeste repezit, punand accent pe anumite cuvinte?- ar putea fi suparat sau frustrat. Vorbeste incet, de parca ar cantari fiecare cuvant? - s-ar putea sa ia in considerare ceva nou sau sa impartaseasca ceva dureros. Un ton redus si linistit al vocii ar putea indica tristete sau jena. Vorbirea pe un ton mai raspicat sau mai rapid decat de obicei ar putea sugera nervozitate, rea-credinta sau teama.

Atentia unei persoane poate contribui la dezvoltarea intelegerii comunicarii personale nonverbale, precum si a stilurilor de comunicare ale altora. Intelegerea si constientizarea propriilor expresii faciale sau posturi poate spori constiinta de sine si te poate ajuta sa comunici mai eficient cu ceilalti.

De exemplu, in timp ce vorbeste, o persoana s-ar putea gandi activ la gesturi, tonul vocii, contactul vizual si miscarea corpului si sa ia in considerare reactia celeilalte persoane la aceste aspecte ale comunicarii.

Stresul joaca, de asemenea, un rol important in comunicarea nonverbala. Persoanele stresate tind sa interpreteze gresit oamenii mai usor si pot trimite semnale verbale care ii incurca pe ceilalti.

O mai buna gestionare a stresului poate imbunatati comunicarea verbala si relatiile.

Mentinerea constientizarii emotiilor personale si ale altora este, de asemenea, importanta in recunoasterea si intelegerea indicilor nonverbali ai altei persoane.

“Atunci cand comunicarea nonverbala este adesea incongruenta cu cuvintele rostite, altii s-ar putea sa nu fie siguri de intentii si ar putea fi dificil sa aiba incredere in ceea ce spune o persoana. Un individ poate transmite, de asemenea, nonverbal, o anumita emotie pe care altii o considera descurajanta, cum ar fi un sentiment de judecata sau agresivitate. Este posibil ca acest lucru sa nu apara in cuvintele rostite ale individului si este posibil ca indivizii sa nu fie constienti de mesajul trimis de indicii nonverbali. Prin urmare, evaluarea reactiilor altora si deschiderea liniilor de comunicare poate oferi o perspectiva asupra modalitatilor de a alinia mai bine comunicarea verbala si nonverbala”, conchide psihologul Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).  

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Sfatul expertului