Dezvoltare personala

# dezvat #obicei #obiceiuri proaste

Cum scapam de un obicei prost in sase pasi

Orice invat are si dezvat, iar psihologii sunt de parere ca ne putem descotorosi de orice obicei prost, nesanatos si chiar toxic, daca urmam cativa pasi simpli.

De multe ori simtim nevoia de o schimbare in viata noastra, dar nu reusim sa o facem, oricat de mult ne-am dori. Si asta se intampla mai ales cu obiceiurile proaste si cu viciile. Ei bine, vestea buna e ca se poate! Dar cum sa faci schimbarea? Cum sa faci, in sfarsit, sa nu mai cedezi in mijlocul procesului de renuntare la ceva ce iti face rau?

Iata o strategie in sase pasi simpli fata de care trebuie sa dai dovada de consecventa.

Pasul 1: Accepta ca ai un obicei prost si nu mai cauta scuze

Potrivit psihologilor, cu cat esti mai sincer cu tine in privinta obiceiului tau prost, cu atat ai mai multe sanse sa il schimbi. Persoanele apropiate care sunt cu adevarat preocupate de binele tau iti pot servi drept oglinda si iti vor putea confirma daca ai o problema. Sa constientizezi ca ai un obicei prost este deja o victorie. Ai facut primul pas si ai daramat zidul psihologic.

Pasul 2: Aduna date si noteaza

Sa iti analizezi obiceiul pe cont propriu este cel mai bun lucru pe care il poti face. Poti sa incepi sa tii un jurnal. De exemplu, daca ai obiceiul de a-ti pocni incheieturile degetelor sau de a-ti roade unghiile, poti incepe prin a nota cand o faci, sentimentul pe care acest obicei ti-l da si o lista cu efectele pozitive si cele negative. Astfel poti deveni mai constient de obiceiul rau. Aduna aceste date pentru cel putin o saptamana. Incetul cu incetul vei ajunge sa iti dai seama ce anume il declanseaza: anxietatea sau plictiseala.

Pasul 3: Manipuleaza obiceiul rau

Exemplu: Ai ajuns la concluzia ca ai prostul obicei de a intarzia. In urma analizei, ti-ai dat seama ca iti place atentia pe care o primesti atunci cand esti ultima persoana care ajunge la o intalnire sau poate ca iti place sa fii cu sufletul la gura. Atfel spus, acest obicei iti ofera putina adrenalina si te face sa te simti mai aventuros. Incearca sa gasesi aceeasi satisfactie facand ceva sanatos. Poti incepe sa practici un sport, de exemplu. Trebuie doar sa gasesti ceva placut ce iti poate trezi aceleasi emotii.

Pasul 4: Realismul si rabdarea sunt cei mai buni aliati

Este posibil sa fi trait multi ani cu obiceiul prost, asa ca cel mai bine este sa nu ceri prea mult de la tine. Nu poti scapa complet de el intr-o saptamana. Nu te stresa si bucura-te de proces. Stabileste-ti un tel rezonabil. Daca intarzii mereu chiar si jumatate de ora la intalniri sau la serviciu, prima data stabileste telul de a intarzia doar 10 minute. Apoi, treptat, redu timpul, saptamana de saptamana.

Pasul 5: Foloseste o aplicatie

Folosim smartphone-ul pentru aproape orice in viata de zi cu zi si, ai ghicit, exista si aplicatii care te pot ajuta sa iti monitorizezi rezultatele in lupta cu naravurile. Daca mananci haotic si asta se reflecta in greutatea ta, iti poti organiza mesele si monitoriza greutatea cu ajutorul unei aplicatii. Daca nu reusesti sa mentii o disciplina a somnului, exista aplicatii care te vor ajuta. Prin intermediul lor iti vei putea masura rezultatele si asta iti va oferi satisfactie si senzatia ca esti pe drumul cel bun.

Cauta un sistem de a te recompensa pentru fiecare etapa bifata pe drumul catre renuntrea la obiceiurile proaste. Atentie, insa, sa nu inlocuiesti ceva rau cu ceva la fel de rau.

Pasul 6: Cauta sprijin

Unele obiceiuri pot fi dificil de indepartat. Daca simti ca nu ai puterea necesara, cere ajutorul familiei, al prietenilor, al unui grup de sprijin sau chiar ajutor specializat. De exemplu, iti poate fi mai usor sa faci sport cu un prieten atunci cand incerci sa slabesti. Daca vrei sa renunti la fumat, spre exemplu, o poti face impreuna cu partenerul, daca si el este fumator. Sustinerea poate fi un element „cheie” pe drumul pe care incerci sa faci pierdut un narav. Succes!

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Top

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Cele 3 moduri prin care comunicam zi de zi

Expertul Acasa.ro Daniela Irimia, trainer de dezvoltare personala

Pune o intrebare