Dezvoltare personala

#gestionare emotii #dezvoltare personala #emotii

Cum devenim prieteni cu emotiile noastre? Explicatiile psihologului

Emotiile ne influenteaza viata de zi cu zi. Ele reprezinta expresia emotionala a unei experiente si sunt o conditie a definirii fiintei umane. Dezvoltarea emotionala are propriile sale caracteristici pe tot parcursul ciclului de viata, dezvoltand diverse modele de raspuns si exprimare.

 

Potrivit cunoscutului psiholog roman Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), suntem fiinte emotionale si ne-am nascut pentru a ne exprima emotiile in mod liber si deschis. Undeva pe parcurs, insa, unii dintre noi am invatat sa reprimam emotiile, in special cele considerate „negative”, pentru a fi acceptati, respectati, iubiti, pentru a obtine sau pentru a nu pierde anumite beneficii, persoane etc.

“In realitate, suntem construiti pentru a simti un continuum de emotii pozitive sau negative – de fapt placute sau neplacute - furie, frica, tristete, curiozitate, nerabdare, invidie, incredere, iertare, impacare, dragoste, fericire etc. Emotiile ne comunica informatii importante despre noi, despre oamenii din jurul nostru, despre contexte potrivite sau nepotrivite pentru noi, despre atitudini (ale noastre sau ale altora) de dorit sau de neacceptat. Emotiile noastre ne permit sa ne intelegem, sa ne conectam si sa comunicam cu ceilalti si cu noi insine. Emotiile ne anunta cand e nevoie sa sustinem o persoana importanta pentru noi, sa luptam pentru noi insine sau sa iesim dintr-o situatie complicata”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

Ajungem sa ne negam propriile emotii

Totodata, specialistul este de parere ca orice persoana isi ascunde emotiile ocazional, constient sau inconstient. Evitam si negam emotiile incomode intr-un efort de autoconservare, ca mecanism de aparare. Facem acest lucru cel mai adesea cu emotii dificile precum rusinea, frica sau furia.

“Atunci cand experimentam evenimente care ne coplesesc emotional si suntem incapabili sa procesam ceea ce se intampla, sa ne acceptam emotiile si sa le exprimam prin corpul si mintea noastra, le ascundem adanc in noi, unde altii nu le pot vedea. Si ajungem sa le ascundem si de noi insine. Cu toate acestea, ele sunt inca acolo. Emotiile nerezolvate raman prinse in corpul nostru, unde se construiesc si se destrama, drenandu-ne energia, ducand la epuizare, dezechilibru emotional si, in cele din urma, la boli. Cand reprimam cronic emotiile, cream toxicitate in corpul, mintea si inima noastra. Aceasta energie emotionala neprocesata este stocata in organele, muschii si tesuturile noastre. Aceasta duce la inflamatii si probleme cronice de sanatate si submineaza bunastarea noastra generala. Exprimarea emotiilor permite procesarea lor si are ca beneficiu mutarea energia acestora din corp in afara acestuia astfel incat sa o putem lasa sa ne tranziteze. Eliberarea acestor energii emotionale blocate in corpurile noastre ne poate schimba viata intr-un mod pozitiv”, sustine psihologul Laura Maria Cojocaru.

Simtirea emotiilor noastre face parte din supravietuire si poate duce la o viata mai usoara, mai sigura si implinita. Este doar necesar si suficient sa alegem intentionat si constient urmatoarele aspecte: sa ne acceptam emotiile, sa le exprimam, sa le intelegem si aplicam mesajul.

Suprimarea emotiilor noastre duce la consecinte negative

Neintelegerea sau identificarea emotiilor poate duce la consecinte negative. Cercetarile arata ca atunci cand ne suprimam emotiile putem deveni mai agresivi, mai agitati, mai tristi sau demotivati, putem ajunge sa fim singuri. Blocarea emotiilor sau controlarea lor se poate acumula in interiorul nostru, determinandu-ne sa le simtim in mod neasteptat, in momente nepotrivite, de multe ori, chiar in planul fizic, fiindu-ne afectata starea de sanatate si buna functionare a sistemului imunitar.

“Cu cat sentimentele derivate din emotiile noastre se acumuleaza mai mult, fara a le permite sa fie exprimate, cu atat mai mult ne coplesesc. Acest lucru ne poate determina, de asemenea, sa apelam la modalitati nesanatoase de gestiona emotiilor, cum ar fi utilizarea substantelor halucinogene, apelarea excesiva la alimente sau declansarea de orice alte tipuri de dependente, pentru a le gestiona mai bine”, afirma psihologul.

Modalitati de a te conecta cu emotiile tale

Fie ca esti o persoana care isi suprima emotiile, se simte coplesita de ele sau nu ii este clar ce simte in anumite momente, este important sa iti permiti sa te conectezi la acestea. Multi dintre noi nu stim cum sa ne conectam la emotiile noastre, cum sa le gestionam si totusi asta nu inseamna ca nu putem invata cum sa le simtim/recunoastem si sa le echilibram.

Opreste-te si observa: alege un moment in timpul zilei si verifica-te atat mental cat si fizic. Intreaba-te cum te simtiti. Observi vreo tensiune in corpul tau? Ce ganduri iti apar: pozitive sau negative? Cauta sa intelegi ceea ce se intampla cu tine in acel moment.

Respira: pe masura ce observi senzatiile pe care le experimentezi si identifici sentimentele pe care le poti avea si simti, respira de cateva ori adanc si controlat. Practica respiratia mai lung decat inspiratia. Acest tip de respiratie activeaza nervul vag, care ajuta la reglarea emotiilor si a sistemului nostru nervos. Cand respiri profund, sustii reglarea emotiilor si reduci intensitatea emotiilor in acel moment.

Practica compasiunea de sine: aminteste-ti ca esti om si toti oamenii experimenteaza o serie de emotii. Cand ai un raspuns negativ la emotiile tale, acest lucru se datoreaza probabil unui lucru pe care l-ai invatat cand erai mai tanar sau chiar copil. Onoreaza toate emotiile pe care le traiesti; aceasta este o modalitate de a te accepta si de a practica auto-compasiunea. Cercetarile arata ca practicarea auto-compasiunii si auto-calmarea elibereaza oxitocina in corpul nostru, ceea ce ne face sa ne simtim mai linistiti si mai conectati cu noi insine si cu ceilalti.

“Poate parea descurajant sa incepi sa-ti simti emotiile, mai ales daca ai fost invatat sa faci contrariul. Cu toate acestea, emotiile necesita sa fie simtite, acceptate si exprimate astfel incat sa le poti elibera si sa mergi mai departe; chiar si cele mai dificile emotii nu dureaza pentru totdeauna”, conchide psihologul Laura Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Sfatul expertului