Dezvoltare personala

#certitudini #coronavirus #optimism #psiholog

Covid-19: Oamenii au nevoie de certitudini pentru a-si recastiga optimismul – explicatiile psihologilor

Frica, teroarea, panica sunt mai prezente ca niciodata mai ales acum cand acest virus se raspandeste atat de rapid. Ne temem de ceea ce ne rezerva ziua de maine iar informatia negativa contribuie enorm la frica resimtita si ingreuneaza momentele prin care trecem.

In aceste momente intrebarile legate de ceea ce va urma sunt pe buzele tuturor astfel ca multi dintre noi traim frica de necunoscut la o intensitate mai mare ca de obicei. In opinia psihoterapeutului Andreea Bob, faptul ca oamenii de stiinta nu au date prea multe despre acest virus ca nu pot sa faca previziuni concrete documentate stiintific, ca nu exista inca un tratament care sa previna raspandirea acestui virus augmenteaza incertitudinea, iar in relatie directa cu teama de necunoscut este nevoia de certitudine si nevoia de siguranta.

“Dar ce inseamna siguranta de fapt? Este certitudinea o certitudine? Ne luam de obicei multe masuri de siguranta cu scopul de a ne asigura linistea si confortul; dar, putini poate se intreaba cat din ceea ce reprezinta siguranta pentru mine, e chiar sigur pe termen lung? Ce e siguranta de fapt? Ce inseamna certitudinea? Urmam aceleasi trasee, ne urmam rutinele pentru ca asta ne ajuta sa ne vizualizam un viitor sigur. Atunci cand simtim siguranta, credem ca ne prezicem viitorul... Dar viitorul este incert prin insasi faptul ca este un necunoscut. Viitorul devine concret atunci cand ajungem sa il traim in prezent iar atunci nu mai este viitor. Viitorul este prin insasi natura lui imprevizibil. Asta traim zi de zi. Traim cu o doza mare de imprevizibil. Uneori, se intampla ca acest imprevizibil sa isi arate evidenta mai puternic, dar asta nu inseamna ca incertitudinea nu e acolo in fiecare zi. Sa nu uitam ca ne este greu iar uneori aproape imposibil sa avem control asupra multor lucruri din jurul nostru: comportamentul celorlalti, vremea, accidentele, guvernul...etc.”, explica psihoterapeutul Andreea Bob.

Ingrijorarile excesive

Mai mult decat atat, specialistul afirma ca unii dintre noi pot sa accepte mai usor aceasta lipsa a imprevizibilului, desi asta nu inseamna lipsa ingrijorarii, pe cand altii transforma aceste griji intr-un vartej, catasrofizand, ajungand sa aiba o intoleranta mare la incertitudine.

“Cei care se ingrijoreaza mai mult, transforma orice gand intr-o intrebare de genul ”dar daca?”, iar acest gen de intrebare te duce mult mai usor la observarea aspectelor negative ale unei situatii. Daca suntem intoleranti la incertitudine vom interpreta gresit sau partial anumite evenimente care oricum au o tenta trista sau chiar negativa iar tendinta va fi de a supraestima riscurile consecintelor rezultate dintr-o anumita situatie”, afirma psihoterapeutul Andreea Bob.

Cautam siguranta sau crestem toleranta la incertitudine?

Psihoterapeutul este de parere ca, din pacate, cautarea certitudinii este zadarnica, intrucat incertitudinea face parte din viata. Din moment ce este imposibil sa fim 100% siguri de orice, cautarea certitudinilor ne va duce la ingrijorare, la anxietate generalizata si/sau panica.

„De exemplu, daca te-ai hotarat sa faci o investitie financiara pentru a-ti spori nivelul de confort, verificand saptamanal fluctuatiile preturilor actiunilor pentru a te asigura ca nu ai pierdut bani, nu garanteaza ca nu vei mai intampina greutati financiare. In mod similar, este o idee buna sa ne facem controale medicale periodice, dar vizitarea mai frecventa a medicului in incercarea detectarii vreunei probleme viitoare nu garanteaza ca vei fi sanatos toata viata. Adevarul este ca o varietate de factori dincolo de toate eforturile pe care le depunem pentru a simti ca suntem in control, pot influenta cursul evenimentelor. Pe scurt, incercarea de a creste certitudinea scade toleranta la incertitudine si nu face decat sa creasca ingrijorarea. Pe cand, cresterea tolerantei la incertitudine ajuta la scaderea ingrijorarilor”, declara psihoterapeutul Andreea Bob.

Cum se manifesta intoleranta la incertitudine?

Intoleranta la incertitudine vine cu o serie de comportamente care pentru moment ne linistesc anxietatea. Tu in care dintre aceste comportamente te regasesti?

  • Evitarea anumitor activitati care ne fac anxiosi. De exemplu, evitam sa citim informatiile legate de pandemie chiar si pe cele de pe canalele oficiale.
  • La polul opus este verificarea obsesiva a informatiilor de pe internet in speranta ca vestile vor fi mai bune
  • Consultarea astrologilor sau a prezicatorilor pentru a ne linisti teama de necunoscut
  • Te linistesti cu un optimism exagerat (totul va fi bine...)
  • Gasirea anumitor scuze cu scopul de a evita sa faci anumite activitati
  • Amanarea anumitor activitati
  • Dorinta de a face totul doar tu pentru ca iti este teama ca nimeni altcineva nu ar putea sa fie la fel de atent ca tine
  • Reconsideri anumite decizii pe motiv ca nu esti sigura ca sunt cele mai potrivite decizii
  • Psihoterapeutul Andreea Bob ne invitam sa raspundem la intrebarile de mai jos, sa observam si sa intelegem dezavantajele si problemele care apar atunci cand simtim ca exista riscul de a pierde controlul asupra unei situatii.
  • Ce inseamna pentru mine ceea ce se intampla acum?
  • Este posibil sa am doar certitudini in viata?
  • Care sunt avantajele de a avea control sau certitudini? Dar dezavantajele?
  • Ai tendinta sa prezici lucruri negative doar pentru ca sunt impredictibile? 
  • Cat de probabil este ca lucrurile pe care le prezici sa se intample? Este posibil sa traiesti cu riscul ca ceva negativ se poate intampla chiar daca aceasta probabilitate este deseori mica?

Acceptare si mindfulness – solutie la combaterea intolerantei la incertitudini

Atunci cand suntem intoleranti la incertitudine, mintea noastra este focusata pe viitor. Un antidot pentru asta este sa ne concentram asupra prezentului invatand astfel sa acceptam putin cate putin felul in care ne simtim, sa ne acceptam frica de necunoscut.  

1. Radioul. “Pentru a ne concentra asupra prezentului putem sa ne imaginam ca tot ceea ce se petrece in mintea noastra seamana cu un program de radio cu volumul dat la maxim iar informatiile pe care le auzim de la acest canal de radio sunt extrem de negative si parca ar tipa la noi. Exercitiul acesta nu este unul care iti rezolva problema imediat. Gandurile vor mai avea o vreme puterea sa strige la tine, dar in timp vei invata sa reglezi volumul lor si felul in care sunt transmise”, explica psihoterapeutul.

2. Constientizarea celor 5 simturi. “Scopul este sa fim atenti la prezent pentru a reusi sa ramanem in echilibru cu noi insine si cu ceea ce ne inconjoara. Observa 5 lucruri din jurul tau cu atentie. Priveste-le detaliile in asa fel ca atunci cand vei inchide ochii sa le poti descrie. Simte 4 senzatii pe pielea ta (vantul, o haina etc). Asculta 3 sunete diferite si recunoaste-le. Simte 2 mirosuri diferite si identifica-le. Simte 1 gust. Rezerva-ti cate 5 minute, de doua ori pe zi pentru acest exercitiu. Vei observa in mai putin de doua saptamani o imbunatatire a starilor de ingrijorare si vei reusi sa te ancorezi mai usor in prezent”, ne recomanda psihoterapeutul Andreea Bob.

3. Respira adanc! “Astfel, trimiti semnale de relaxare creierului tau. Monitorizand si controland inspiratia si expiratia ajuti corpul si mintea sa se calmeze si sa isi concentreze atentia in alta parte. Inchide ochii, inspira si expira usor – acest lucru sigur te va ajuta. Incearca respiratia abdominala in 4 timpi, stand in sezut: Inspira aerul incet, numarand 1....2....3....4. Retine aerul inspirat 1 timp. Expira aerul incet, numarand 1....2....3....4”, explica psihoterapeutul.

4. Descoperirea valorilor personale. Cred ca fiecare dintre noi putem admite ca acesta este momentul in care lumea sta in loc si parca timpul se opreste putin pentru a te ajuta sa te redescoperi, sa ii vezi mai bine pe ceilalti si cel mai important sa constientizezi la un nivel mai profund valorile. Valorile sunt calitati ale actiunilor cu sens, cu scop care nu pot fi obtinute asemeni unui obiect ci se obtin actionand cate putin in fiecare moment al existentei noastre. Valorile ne pot motiva comportamentele chiar si in cele mai cutremuratoare perioade din viata noastra. Odata constientizate, valorile personale vor deveni o parte extrem de puternica si semnificativa a actiunilor noastre. Pentru a avea o idee de unde sa incepeti cu descoperirea propriilor valori, ganditi-va la domeniile semnificative ale vietii si notati-va apoi, cum v-ar placea sa fiti in fiecare dintre aceste domenii: cuplu/relatii intime, relatiile de familie, relatiile sociale, cariera, educatie si dezvoltare, petrecerea timpului liber, spiritualitate, responsabilitate sociala, sanatate fizica si emotionala. Nu este necesar sa gasiti valori in fiecare dintre aceste domenii. Poate in unele domenii veti gasi valori mai multe iar an altele mai putine, sau deloc. Este normal asa. Este important sa manifestam aceste valori, iar asta se poate intampla doar daca alegem sa le traim in fiecare clipa pentru ca ele sunt busola care ne ghideaza atunci cand credem ca ne-am pierdut, valorile sunt cele care ne salveaza de ceea ce conteaza prea putin. Trairea valorile inseamna sa alegem sa ne traim prezentul, sa ne traim propria viata, viata pe care o dorim, inseamna acceptarea noastra asa cum suntem, inseamna acceptarea celorlalti, a vremurilor, a incertitudinilor, a viitorului asa cum vine el – de multe ori imprevizibil”, conchide psihoterapeutul Andreea Bob.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: A sti sa fii cu tine insuti

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Femeia in rol principal

Expertul Acasa.ro Daniela Irimia, trainer de dezvoltare personala

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.