Dezvoltare personala

#imagine de sine #sabotare # stima de sine #dezvoltare personala

Cine ne saboteaza imaginea de sine? Explicatiile psihologului

Imaginea de sine nu ne permite niciodata sa actionam intr-un mod nepotrivit cu aceasta. In functie de parerea pe care o avem despre noi insine, despre ce credem ca stim, putem, meritam, succesul nostru in orice domeniul al vietii, este creionat pas cu pas catre a fi atins repede, usor, sigur sau anevoios si cu timp nejustificat de lung. Din ce motiv se intampla sa traim exact ceea ce credem?

In opinia psihologului Laura Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), acest lucru se intampla deoarece impulsul natural al psihicului nostru este acela de autoconfirmare. "Din nevoia de a ne conserva energia, combinata cu nevoia de liniste interioara sau de siguranta, psihicul alege in mod natural varianta cea mai simpla. Si, care este cea mai simpla varianta? Evident, cea in care deja credem din obisnuinta, deoarece nu mai presupune investitie de timp, energie si atentie", explica psihologul.

Ce ne saboteaza in mod concret?

Chiar si asa, specialistul este de parere ca unele emotii, atitudini, comportamente sau conjuncturi ne saboteaza in mod constant si scad imaginea noastra despre sine.

  1. Convingerile si emotiile: "nu pot, nu stiu, nu merit, nu e pentru mine, altii au noroc, altii sunt mai importanti decat nevoia sau dorinta mea, nu fac fata, nu e momentul potrivit, vreau doar intr-un anumit mod/moment", convingeri din care decurg emotii ca: frica, rusine, neincredere, furie, invidie, tristete, nesiguranta, respingere, ura.
  2. Obisnuintele si comportamentele: amanarea, influentabilitatea, lenea, complacerea, nerecunostinta, retragerea sociala, agresivitatea, dezorganizarea, controlul, conservatorismul exagerat, acumularea exagerata de obiecte sau bani, zgarcenia.
  3. Modelele familiale: inconstient copiem in copilarie strategia de esec a familiei si, fara ghidajul necesar, este dificil sa ne dam seama in primul rand ca s-a intamplat asta, in al doilea rand sa apucam de undeva firul schimbarii. Aceste modele, copii fiind, le luam ca atare, deoarece nu avem alte experiente, deci nu avem termen de comparatie.

"Putem invata de la cei mai mari experti in atingerea succesului, putem aplica strategii verificate ca fiind valide, ne putem construi o disciplina de actiune eficienta – de altfel, aspecte importante in drumul care succes - insa, atata timp cat avem convingeri sabotoare, eforturile noastre au sanse mari sa convearga spre punctul din care am plecat si sa ramanem doar cu consumul de timp, energie, resurse", declara psihologul Laura Maria Cojocaru.

Cum iesim din acest cerc vicios?

Pasul I: Iesim la "vanatoare de vrajitoare", adica incepem un drum al constientizarii convingerilor sabotoare care formeaza imaginea noastra de sine.  Insuccesul repetat duce la frustare, iar frustrarile repetate se aduna si formeaza o "bomba cu ceas" care se manifesta in planul fizic. Manifestarile din planul fizic ne pot da indicii despre convingeri, respectiv despre tipul de imagine de sine. "De exemplu, durerile de cap ne dau indicii despre conservatorism, dorinta de control, posesivitate, agresivitate, dezorganizare, atentie excesiva la detalii, scenarii mentale si emotii ca: furie, incapatanare, neputinta de a tine lucrurile pe loc, ura. Durerile de stomac ne dau indicii despre influentabilitate, complacere, retragere sociala, dezorganizare si emotii, precum: rusine, neincredere, invidie, nesiguranta, teama de respingere/singuratate. Problemele cu rinichii ne dau indicii despre acumularea exagerata de lucruri, obiecte, bani, zgarcenie, refuzul contextelor de relaxare si obtinere a placerii, atasamente, dependente de orice tip si emotii, precum: frica existentiala, nesiguranta. Problemele cu inima si plamanii: ne dau indicii despre complacere, nerecunostinta, neacceptare de sine si a celorlalti, refuzul de a darui si emotii, precum: invidie, revolta, tristete, lipsa de iubire. Nu in ultimul rand, problemele cu picioarele: ne dau indicii despre amanare, lene, non-actiune, stagnare in zona de confort si emotii ca: frica de viitor, neincredere in schimbare, indecizie", spune Laura Maria Cojocaru.

Pasul II: Exersam (pana devine obisnuinta) formularea de afirmatii pozitive, benefice, constructive si aplicarea lor in planul practic. "In cazul durerilor de cap, putem folosi expresii precum: "accept perspective diverse, accept si respect libertatea celor din jur, las lucrurile sa aiba un curs firesc, imi dau voie sa vad imaginea de ansamblu, permit sa fiu invatat/ajutat etc. In cazul durerilor de stomac: "raman constant in deciziile benefice mie, caut in viata mea relatii de calitate (persoane de la care am ceva de invatat si-mi dau o stare de bine), aleg sa traiesc asa cum vreau si-mi indrept atentia asupra celor care ma apreciaza pentru ceea ce sunt cu adevarat. in cazul problemelor cu rinichii: "las trecutul in urma, ma detasez de lucuri, persoane, contexte si obiecte care nu-mi mai sunt de folos, utilizez relaxarea, placerea, rasfatul ca unelte pentru incarcarea cu energia necesara atingerii obiectivelor. In cazul problemelor cu inima si plamanii: "sunt recunoscator pentru tot ce am si primesc, pentru resursele mele interioare si oportunitatile vietii, ma accept si ma iubesc neconditionat, accept ca daruirea este cel mai bun canal prin care voi aduce prosperitatea in viata mea. Iar in cazul problemelor cu picioarele: "actionez deoarece imi doresc cu adevarat sa am succes, sunt in siguranta daca fac asta, accept prosperitatea in viata mea cu toate implicatiile ei legate de timp, energie, informatie, resurse necesare", conchide Laura Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI).

Sursa foto: pixabay.com

loading...
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: A sti sa fii cu tine insuti

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Cele 3 moduri prin care comunicam zi de zi

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Top

Sfatul expertului

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.