Dezvoltare personala

#pandemie #sanatate mintala

4 trucuri pentru a ne pastra sanatatea mintala in timpul pandemiei

Frica este cea care ne face mai mult rau decat orice altceva, decat orice problema medicala sau de orice alta natura. Potrivit specialistilor, cu cat atitudinea si starea noastra psihica este calma si pozitiva, indiferent de natura problemei, cat de mare sau grava ar fi aceasta problema, cu atat avem sanse mai mari sa ne fie mai bine; asta deoarece sistemul nostru imunitar este in stransa legatura negativa cu stresul, respectiv pozitiva cu relaxarea si tonusul psihic din viata noastra.

In opinia psihologului Angela Nutu, vicepresedintele Asociatiei Romane de Hipnoza, am invatat de-a lungul timpului (ca specie, nu doar ca individ) ca daca prevedem pericole si facem strategii in avans, avem sanse mai mari sa avem ce manca, sa ramanem in viata, sa perpetuam specia si puii de om sa creasca si sa fie in siguranta, etc. Totodata, am invatat atat de bine aceasta lectie, ne-am dezvoltat capacitatea de a previziona atat de mult incat acest lucru se poate (si uneori o face!) intoarce impotriva noastra. Pentru ca avem aceasta dubla sau tripla calitate a creierului nostru, avem ratiunea, mintea constienta si avem EMOTIILE, instinctele, instinctul de supravietuire.

“Astazi suferim de atacuri de panica fara sa existe NICIO amenintare reala – nici pantera sau ursul, nici foametea, nici razboiul, nici atacul tribului vecin venit sa ne ia hrana sau sa ne siluiasca femeile etc. Astazi avem anxietate, doar uita-te ce se intampla, astazi, cand oamenii sunt nevoiti sa stea in case; sau anxietate de iesit afara, intre oameni, intre semenii nostri. Astazi, avem stari de frica fara obiect si motiv, avem fobii de lucruri sau animale cu care de fapt nu ne interesectam mai deloc sau chiar niciodata. Stiai ca, statistic vorbind, in mai mult de 80% dintre situatiile in care ne temem de ceva rau care ni s-ar putea intampla, de fapt acele lucruri nu se intampla niciodata, sau nu sunt atat de grave pe cat ne imaginam?!”, explica psihologul Angela Nutu, vicepresedintele Asociatiei Romane de Hipnoza.

Ghid de supravietuire mentala in plina pandemie de Covid-19

1.    Mediteaza

“Multi se sperie de aceasta concept deoarece automat se gandesc la metodele complexe din filme. Este o moda poate, dar tu fa-o asa… cinstit si relaxat, pentru sufletul tau! Daca nu ai vreo metoda anume pe care sa o cunosti, e simplu: stai intr-o pozitie relaxata si observa-ti respiratia, bataile inimii sau gandurile care vin si…ghici ce? – trec! Doar observa-le, nu le urma, nu le combate! Fa acest lucru ori de cate ori ai ocazia sau ai nevoie. Incepe cu cate 5, maxim 10 minute, nu te arunca la prea mult timp inca de la inceput. Altfel va fi ca la dietele cu o rosie pe zi… te va tine pana pe la ora 16-17 cand devastezi frigiderul”, explica psihologul Angela Nutu.

2. Introspectia

“Stai cu tine si intelege-te. Iarta-te! Accepta-te! Cunoaste-te! Spuneti mereu ca cel mai bine e asa cum se intampla, ca era nevoie in drumul tau, in viata ta sa ai acea experienta, care o fi ea, mai ales acelea care nu-ti plac, ca sa fii mai mult, sa fii mai constient, sa fii mai puternic, mai iertator sau plin de compasiune etc.”, spune specialistul.

3. Razi

“Fa din asta un obicei! Construieste o „autostrada” pentru atitudinea de joaca, de bucurie. Uneori este bine sa nu ne luam prea tare in serios! Da-ti voie sa „gresesti”! Daca te temi de ridicol sau de greseli, fa-le special! Imunizeaza-te! Iesi din casa cu tricolul pus pe dos si observa, cu uimire, cum pamantul nu s-a oprit din rotatie pentru ca tu ai facut acest lucru”, este de parere psihologul Angela Nutu.

4. Cultiva recunostinta

“Simt ca nu pot sublinia indeajuns importanta acestui lucru, acestui obicei – de a fi recunoscatori pentru ceea ce traim, avem, experimentam, suntem! Dimineata, cand te trezesti si/sau seara cand te duci la nani, fa-o cu sufletul usor pentru toate binecuvantarile din viata ta! Poate ai doua maini, doua picioare. Poate mergi bine sau chiar poti alerga. Poate ai un job, un partener, parintii sau macar unul dintre ei in viata, frati, surori, prieteni. Poate esti frumos/frumoasa, poate ai haine frumoase si o casa confortabila, si vacante, si amintiri speciale. Poate azi ai gasit rapid un loc liber de parcare cand te grabeai. Poate realizezi ca esti integru mental si psihic – crede-ma, am facut rezidentiat la Spitalul Obregia din Bucuresti si stiu ce inseamna sa nu fii! Indiferent ca sunt motive mari sau mici, da-ti seama cate motive de recunostinta si bucurie ai in fiecare zi! Infinit mai multe decat cele de lipsa sau teama! Cu alte cuvinte – da un sens, o directie vietii tale! Aceea a binelui si a cresterii! Cu cat o sa faci aceste lucruri, cu atat teama, stresul si imunitatea scazuta, vor fi mai mici in viata ta. Pentru ca alegi ce atitudini si emotii sa cultivi! Fii liber, fii constient, fii vesel, intelege, accepta si fii recunoscator!”, conchide psihologul Angela Nutu, vicepresedintele Asociatiei Romane de Hipnoza.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Cele 3 moduri prin care comunicam zi de zi

Expertul Acasa.ro Daniela Irimia, trainer de dezvoltare personala

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies, pentru a-ti oferi o experienta cat mai placuta pe site. Daca ai nevoie de multe detalii despre cum functioneaza acestea, citeste aici.