Dezvoltare personala

#controlare viata #aspecte viata #dezvoltare personala #viata

11 aspecte de viata pe care le putem controla in mod sanatos

Viata ne da uneori impresia ca este de necontrolat, ca mare parte din ceea ce ni se intampla este nedrept, periculos, deja scris, controlat de altii mai puternici, mai destepti, mai bogati, cu relatii, mai ”norocosi” etc. Aceste ganduri ne fac sa ne simtim neputinciosi si sa actionam in consecinta. Evident, rezultatul obtinut este conform a ceea ce gandim despre viata si propriile noastre puteri, abilitati.

 

In acelasi timp, cunoscutul psiholog roman Laura-Maria Cojocaru, presedinte si fondator al Institutului de Neuro-Programare Lingvistica Somato-Integrativa (INLPSI), afirma ca, paradoxal, simpla constatare a faptului ca rezultatul obtinut este departe de cel dorit, ne determina sa declansam o atitudine excesiva de control. “Insa, controlul lucrurilor avand stresul ca sursa, poate avea 3 rezultate diferite: (a) ramanerea in zona de confort (a se citi frana in evolutia personala, profesionala, relationala, financiara etc.), (b) accesarea unor mecanisme de aparare false (din punct de vedere al rezultatului dorit)m, precum: evitarea provocarilor de orice natura, izolarea sociala, refuzul unor noi informatii sau strategii de succes, ramasul cu mintea in trecut si lipsa de centrare pe prezent si viitor si (c) declansarea de anxietate, atacuri de panica, depresie s.a. Si totusi, realitatea este alta. Concret, exista o serie de aspecte in viata noastra pe care le putem controla in mod sanatos si benefic pentru starea de bine pe toate planurile. Inainte de a ”trece la treaba” este important sa intelegem si sa acceptam ca nu exteriorul (altii, lumea, viata, universul) este responsabil pentru propriile noastre ”nereusite”, ci avem o contributie considerabila la acestea”, explica psihologul Laura Maria Cojocaru.

11 aspecte de viata pe care le putem controla in mod sanatos, explicate de psihologul Laura Maria Cojocaru

  1.  Sanatatea fizica. Este decizia noastra sa alegem un stil de viata sanatos: alimentatie echilibrata, exercitii fizice, odihna, relaxare, apelat in timp util la specialisti daca este nevoie etc.
  2.  Ce facem. Ceea ce alegem sa facem sau sa nu facem, ne duce direct catre rezultat si suntem direct responsabili pentru efectele actiunilor respective.
  3.  Ce credem despre ... (convingeri). Lucrurile la care ne gandim frecvent, felul in care alegem sa interpretam evenimentele din viata noastra, valorile dupa care ne ghidam, principiile si idealurile noastre, sunt concepte pe care le putem alege si modifica daca este cazul.
  4.  Ce spunem. Convingerile noastre influenteaza modul in care vorbim, cuvintele pe care le folosim despre noi, despre ceilalti, despre viata. Ele au un impact direct si concret asupra vietii noastre si a rezultatelor pe care le dorim, deoarece influenteaza modul de actiune si strategiile noastre de succes.
  5.  Oamenii de care ne inconjuram. Oamenii cu care obisnuim sa stam mai des ne pot ridica sau ne pot cobori. Noi suntem cei care putem alege sa stam alaturi de persoane de la care avem ceva de invatat, pe unul sau mai multe planuri de viata.
  6.  Profesia aleasa. Acest aspect presupune sa renuntam la tot felul de scuze de genul: ”e greu, nu stiu, e prea tarziu pentru mine, reusesc doar cei cu relatii, nu am timp, nu e banos etc” si sa incepem sa facem pas cu pas ceea ce ne dorim cu adevarat, ne reprezinta si ne implineste emotional. Este important sa ne asumam responsabilitatea si sa alegem sa actionam pentru ceea ce ne dorim.
  7.  Organizarea timpului. Este de asemenea o alegere sa prioritizam si sa beneficiem de timp de calitate: timp de familie, de cuplu, personal, de invatare, de miscare fizica, de odihna etc. Chiar este alegerea noastra, restul sunt scuze.
  8.  Mediul. Putem alege sa pastram sau sa schimbam mediul in care locuim, muncim, avem familia, prietenii, casa, orasul, tara, respectiv facilitatile (de timp, informationale, emotionale, financiare etc) disponibile.
  9.  Echilibrul financiar. Noi decidem ce si cat cheltuim, noi alegem ce este cu adevarat important pentru a ne indeplini nevoile fizice, emotionale, intelectuale, familiale, sociale.
  10.  Flexibilitatea. Tine strict de alegerea noastra sa actionam ca sa facem mai mult, mai bine, mai usor, altfel, cu altcineva sau pur si simplu ceva nou, a.i. sa ne atingem obiectivele.
  11.  ”Mostenirea” lasata in urma noastra. Toate actiunile, cuvintele, cunostintele, valorile, strategiile noastre pe care decidem sa le impartasim cu cei din jur, contribuie la confirmarea ca suntem pe drumul cel bun si la mentinerea motivatiei pentru a creste continuu.
  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Cele 3 moduri prin care comunicam zi de zi

Expertul Acasa.ro Daniela Irimia, trainer de dezvoltare personala

Pune o intrebare

Top

Sfatul expertului