Dezvoltare personala

#campanie umanitara #copii

Fara compasiune nu exista caritate

Fara sa tinem cont de DEX am putea defini compasiunea drept a “simti impreuna cu cineva”, un sentiment care combina empatia (intelegerea reala a sentimentelor si a suferintelor celorlalti) cu motivatia de a ajuta.


Sau hai sa zicem asa: daca emotia este muntele pe care fiecare fundraiser / voluntar pentru o cauza trebuie sa-l escaladeze, compasiunea e ceea ce va gasi in varful acestuia.


Ca si fundraiser nu este indeajuns sa starnesti emotii de simpatie. E nevoie sa motivam oamenii sa actioneze in urma acestor emotii si sa-si exprime adeziunea la cauza pe care le-am prezentat-o folosindu-si portofelele, cartile de credite sau obtinand promisiunea de a veni la sesiunile de training pentru voluntari.


Pentru a face asta, trebuie sa depasesti o multime de mecansime ciudate de aparare pe care oamenii si le-au creat pentru a evita sentimentele de disconfort resimtite atunci cand isi dau seama de cata suferinta exista in lume.
Iar pentru a ajunge la compasiune, cel mai bun instrument este sa spui o poveste.


Ganditi-va repede care este fimul vostru favorit? ... Exista sanse foarte mari ca filmul sa fie o poveste dramatica, care v-a provocat emotii puternice: ati plans atunci cand a murit cainele, ati avut o strangere de inima cand eroul principal, “the good guy”, a fost in pericol si ati savurat “eliminarea” tipului rau.


Regizorii si scenaristii de la Hollywood au dus la perfectia arta de a obtine empatia publicului. Si acesta e rolul povestilor dramatice, povesti care nu sunt deloc ceea ce am pute numi o experienta intelectuala.
Sa luam urmatorul text: “Un cutremur devastator loveste [o tara oarecare]. Mii de oamenii mor, iar alte sezi de mii raman fara adapost, ranati si expusi altor pericole. [Organizatia caritabila X] a ajuns la fata locului in ziua urmatoare ingrijand mai mult de 10.000 de victime, instaland 20.000 de corturi si reducand astfel mortalitatea cu 26 de procente.”


Este o campanie umanitara exceptionala fara indoiala, insa aceasta nu este o poveste care va creste numarul donatiilor. Acestea sunt doar fapte.


Asadar, care sunt cele patru ingrediente care alcatuiesc reteta unei povesti perfecte?


1. Un personaj principal cu care oamenii sa poata relationa, cu care sa impartaseasca aceleasi dorinte, vise, nevoi sau suferinte. In primul rand protagonistul trebuie sa fie un individ, nu un grup sau o institutie. Chiar noi am spus ca cei ce vor sa doneze sunt mai predispusi sa o faca mai degraba in beneficiul unui singur copil care sufera, decat al unui grup de copii?


2. Conflictul. Cu cat mai mare este confictul, cu atat mai antrenanta povestea. Povestile cele mai impresionante sunt intotdeauna despre suferinta si greutati.


3. Un personaj negativ .


4. Detalii duse pana la extrem.
Se spune ca “moartea unei persoane este o tragedie, moartea a un milion de oameni este o statistica”. Asta inseamna ca trebuie sa evitam orice statistica atunci cand incercam sa starnim compasiunea si sa-i motivam pe oameni sa ajute. Pentru asta avem nevoie sa prezentam detaliile concrete ale unei povesti de viata reale.


De cativa ani buni, compania Procter & Gamble a lansat o campanie de tip “ cause related marketing ” despre care am scris si pe Imparte.ro si care are sloganul “Un pachet = un vaccin”. Pentru fiecare pachet de scutece vandut, un copil va fi vaccinat contra tetanosului. Campania s-a dovedit un mare succes, crescand vanzarile scutecelor Pampers si vaccinand 150 de milioane de copii.


Un competitor a incercat sa imite campania caritabila a liderului de categorie, dar lucrurile nu au mers asa cum si-au dorit. Sloganul pe care l-au ales a fost mai putin tangibil, si lung pe deasupra: “un pachet va ajuta la eradicarea globala a tetanusului la nou nascuti”. Mda.


De ce trebuie sa folosim mesaje si sloganuri la fel de tangibile ca cel al companiei P&G?


Pentru ca potentialii donatori sunt sceptici si vor sa fie convinsi de eficienta cauzei pe care o sustii. Prezentand foarte specific si exact modalitatea in care vei folosi contributia lor, le vei spori increderea in acea campanie.
Exemplul concret al modului in care vei ajuta ii face pe oameni sa creada ca ei insisi vor reusi sa contribuie la schimbare. Sa cumperi scutece care ajuta la eradicarea tetanosului in lumea intreaga este mai putin convingator decat ideea ca tu insuti poti vaccina un copil. Avem nevoie sa stim ca schimbam in mod real vietile unor oameni, nu ca ajutorul nostru se topeste in ceva global.


Compasiunea determina implicareaNu incape nici o indoiala: oamenilor le place sa sustina cauze si nevoi concrete, ce pot fi finalizate intr-o anumita perioada de timp.


Suntem mult mai tentati sa dam curs unor invitatii de a sustine si a actiona pentru o cauza care are drept subiect o persoana sau un grup de persoane bine identificate, fata de o multime sau un grup de oameni. Prima cauza ne mobilizeaza si la nivel emotional, nu doar intelectual.


Ce poti face fundatiile si asociatiile? De exemplu, sa trimita unui donator o poza cu scoala ce a fost finalizata si la care si-a adus contributia prin donatie. Sau sa trimita un bilet scris de mana unui copil care a primit ajutor.
Aceste lucruri tangibile maresc nu numai sansa ca o persoana sa continue sa doneze, ci ii face si mai fericiti in cadrul acestui proces caritabil. Din acelasi motiv, multi oameni prefera in mod inconstient sa doneze spre sfarsitul unei campanii caritabile, atunci cand donatia lor pare a face si mai realizabil obiectivul propus.


Asadar, daca sunteti mai aproape de a atinge sumele necesare proiectului pe care il desfasurati, mentionati acest obiectiv atunci cand cereti donatii. Daca abia ati inceput sau “mai aveti mult pana departe” e mai bine sa nu scoateti aceasta cifra in fata.


Concentrati-va pe o poveste umana, prezentati oameni ale caror vieti cei carora va adresati le vor schimba prin gestul lor.

Succes!

Citeste articolul pe Imparte.ro - Cum sa donezi inteligent

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Expertul Acasa.ro, psiholog Elena Done: Identitatea de sine

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: 10 ani in plus sau 10 ani cu plusuri?

Experti Familie & Relatii

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Experti Familie & Relatii

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Daniela Irimia: Cele 3 moduri prin care comunicam zi de zi

Expertul Acasa.ro Daniela Irimia, trainer de dezvoltare personala

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Copiii nu trebuie sa fie atenti, copiii trebuie sa fie curiosi!

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu

Pune o intrebare