Dezvoltare personala

#job #serviciu #nervi #nervos #irascibil #impulsiv #impuls #partener #cuplu #stres #manie #violenta #furie

Cum sa iti controlezi mania

O vorba aruncata intr-un moment de furie iti poate afecta viata personala sau profesionala. Mania duce de foarte multe ori la violenta, iar consecintele sunt adesea grave. Inainte de a te lasa prada impulsurilor de moment, spune STOP!

 

Accesele de manie te afecteaza atat pe tine, cat si pe cei din jurul tau

Mania ii poate afecta pe cei din jurul tau atat din punct de vedere fizic cat si in ceea ce priveste aspectul emotional.

Furia necontrolata duce de multe ori la violenta fizica. Imagineaza-ti ca ai venit obosit de la serviciu si copiii nu pot sa inteleaga nevoia ta de a avea liniste. Pe langa faptul ca alearga prin casa si tipa, au varsat suc pe proiectul la care lucrai intens de ceva timp. Ca o solutie de moment, te lasi prada impulsului si ridici mana asupra lor.

Traumatismul va avea dublu impact, atat fizic, cat si psihic. Sentimentele copilului vor fi ranite si respectul de sine va fi afectat. Mai mult, acesta poate ajunge sa creada ca rezolvarea conflictelor se face prin violenta. Chiar si atunci cand copiii sunt martori la certurile dintre parteneri, mania necontrolata poate deveni pentru ei normalitate.

Pe langa faptul ca iti ranesti familia, relatiile cu cei din jur vor fi serios afectate. Ai multe responsabilitati la serviciu si oamenii din jurul tau par ca nu te inteleg. Simti ca nu mai suporti si nu poti vedea alta solutie decat sa fii agresiv verbal, sa tipi ca sa te faci auzit.

Autoritatea unei persoane nervoase, stapanita nu de simtul judecatii, ci de impulsuri de moment, va scadea considerabil in fata angajatilor sau a colegilor sai. Aceasta situatie va atrage dupa sine barfele celorlalti si catalogarea ta drept o persoana irascibila, impulsiva etc.

Metode prin care sa iti controlezi mania

In primul rand, trebuie sa afli care este sursa acestor scapari in comportament. Chiar daca, aparent, sunt problemele de moment, aceasta nu inseamna ca intreg mediul unde iti desfasori activitatea nu contribuie la starea ta psihica generala. De exemplu, daca te simti coplesit de responsabilitatile de la serviciu, jobul tau prezinta factori de risc, oboseala, stres, nu este de mirare ca poti oricand sa ai o rabufnire ca o forma de eliberare a tensiunii.

Treci printr-o perioada dificila a vietii tale, te simti melancolic, nesigur, neajutorat, atunci sunt sanse mari sa te alegi cu o depresie din care mania necontrolata este un ingredient aproape sigur.

Faptul ca nu reusesti sa te odihnesti suficient sau nu poti dormi noaptea va contribui la starea ta de sanatate , te vei simti obosit, frustrat, iritat si esti predispus, la un moment dat, sa clachezi.

Simti ca esti furios, spune-ti STOP!

In momentele in care simti ca cedezi nervos, nu te lasa prada furiei. Spune STOP. Nu incerca sa analizezi situatia, unde si cine are dreptate; gandurile oricum iti fug in toate partile si nu mai poti fi rational. Acorda-ti un moment si incearca sa iesi din situatie.

Schimba camera in care te afli, iesi putin afara sau plimba-te pret de cateva minute. Iti va folosi drept ragaz in care poti sa te linistesti. Daca nu este posibil sa parasesti locul generator de tensiune, atunci inspira adanc, din diafragma, pentru a simti cum iti eliberezi toata tensiunea din corp. Numara pana la 10 si constientizeza ca trebuie sa te calmezi. Tine minte: furia ii va afecta pe cei dragi si iti va periclita viata personala sau profesionala.

Acorda-ti un timp de gandire, oricat simti ca ai nevoie.

Dupa ce te-ai calmat, este timpul sa reflectezi asupra starii tale emotionale. Incearca sa raspunzi la cateva intrebari sincer, pentru a gasi solutii. Ce ai simtit in acel moment? De ce te-ai simtit asa? Care este sursa furiei tale?

Daca te ajuta, poti chiar sa iti asterni gandurile pe hartie. Scrisul este aproape intotdeauna o buna modalitate de a ne cunoaste, de a ne privi ca intr-o oglinda. Inainte sa vorbesti cu persoana care ti-a provocat aceste sentimente, incearca sa discuti cu prietenii si familia, sa le explici situatia prin care ai trecut si sa beneficiezi, astfel, si de o perspectiva obiectiva.

Afla de ce ai primit astfel de reactii, care au fost motivele celuilalt care i-au determinat comportamentul si fa un schimb de rol. Analizeaza situatia dintr-o alta perspectiva si intreaba-te ce ai fi facut daca ai fi fost tu de cealalta parte a baricadei.

Incearca o noua confruntare a problemei, calm, deschis, intelegator.

Invata sa comunci intr-o maniera productiva. Acum ca ai starea necesara pentru a reveni asupra subiectului, asculta si a doua varianta. Incearca sa fii deschis la alte pareri. Pastreaza-ti calmul in voce si in atitudine si explica-ti situatia fara sa aduci in discutie resentimente sau probleme mai vechi. In loc sa acuzi, ai putea sa spui “Dupa parerea mea…”, “ma intrebam daca…”, “din punctul meu de vedere” etc.

Elimina pe termen lung accesele de furie.

Ar fi indicat sa ai mai multa grija de tine. Cea mai buna metoda de a preveni aparitia acceselor de manie este eliminarea cauzelor. De multe ori, cand vedem o persoana furioasa, ne gandim mai in gluma mai in serios, ca aceasta are anumite neajunsuri. Si fiindca, la un moment dat, toate se aduna, grija ta constanta fata de ceea ce iti place si, implicit, iti face bine, va preintampina situatiile limita.

Detaseaza-te de persoana ta si intelege-l si pe celalalt.

Tu si partenerul tau nu reusiti sa treceti peste o sursa de conflict, nu gasiti un punct comun si asta simti ca te scoate din minti. Iti vine sa spargi ceva, sa tipi de nervi sau, mai grav, sa recurgi la violenta. Toate acestea iti pot distruge relatia si imaginea ta.

Calmeaza-te. Acorda-ti un ragaz de liniste. Intreaba-te care este sursa izbucnbirilor tale. “Partenerul meu nu vrea sa petreaca mai mult timp cu mine.” Aranjeaza un moment confortabil in care sa puteti discuta. O plimbare, o cina, sau scrie-i o scrisoare in care sa ii oferi perspectiva ta asupra lucrurilor. Comunica! Afla care este parerea partenerului tau despre aceasta situatie, asculta-l si cautati o solutie confortabila.

Daca simti ca cei mici pur si simplu te scot din minti cu certurile lor, atunci incearca sa analizezi cum interactioneaza acestia cu copii de varsta lor, care pare a fi sursa problemei, si cum vad ei aceasta situatie. Stabiliti impreuna ce puteti face pentru a imbunatati lucrurile.

Nu uita ca toata energia pe care o simti in momentul in care esti furios o poti transforma intr-o sursa pozitiva. Te poate impulsiona mai mult in atingerea scopurilor tale, iar asta te va conduce la progrese si satisfactie personala.

  •   2008-11-04
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Dana Spataru

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Ana Falca: Becul si fluturii

Expertul Acasa.ro, dr Ana Falca, specialist in psihologia cuplului

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Ana Falca: Becul si fluturii

Expertul Acasa.ro, dr Ana Falca, specialist in psihologia cuplului

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii