Dezvoltare personala

#emotii #stres #teama #medicament #relaxare #respiratie

10 pasi pentru a scapa de emotii

Palme umede, inima care bate puternic, picioare care tremura si gura uscata... In momentul in care sustii un examen oral , intri pe scena sau iei cuvantul in cadrul unui seminar, simti ca paralizezi de emotii. Este un lucru absolut normal ca inainte de un test important, de orice natura, sa simti aceasta teama intensa, insa trecatoare. Esential este sa stii sa o stapanesti.

Cum apar emotiile?

Reactia de frica sau emotie care iti invaluie corpul este declansata de sistemul nervos , care se manifesta in diverse moduri: transpiratie , puls rapid, tremurat etc. Cand este supus/a unei situatii emotionante, sistemul nervos intra in alerta eliberand asa-numitii hormoni ai stresului: adrenalina si cortizolul.

Cum sa faci fata situatiilor emotionante?

Pasul 1. Respira adanc. Pentru a oxigena creierul si pentru a elibera mintea de toate gandurile negative, inspira si expira lent de mai multe ori. Inchide ochii. Concentreaza-ti atentia timp de cateva secunde asupra respiratiei. Lasa sa treaca trei-patru secunde intre fiecare respiratie. Expira ca si cum ai suspina de greutate. Umpleti plamanii la maximum, blocheaza aerul timp de cateva secunde si expira relaxandu-ti muschii.

Pasul 2. Defineste emotia. Majoritatea persoanelor au impresia ca isi cunosc temerile. Adesea insa se dovedeste contrariul. Ia un carnet pe care sa-l porti mereu cu tine si noteaza fiecare situatie care iti genereaza emotii. Iti va fi mult mai usor sa descrii „momentul anxios”.

Pasul 3. Fa scenarii. Contrar asteptarilor, una dintre cele mai bune metode consta in inventarea unui scenariu al evenimentului care urmeaza, cel mai dezastruos posibil. Altfel spus, creaza-ti dinainte in mod artificial emotii, pentru ca la final sa te obisnuiesti si sa gasesti solutia cea mai buna.

Pasul 4. Gandeste-te la lucruri pozitive. Gandeste-te la un eveniment in care ai reusit sa-ti stapanesti emotiile. Relaxeaza-te pe un fotoliu sau intins/a in pat, rememorand acel sentiment in care ti-ai invis temerile. In acest moment, fa un gest aparent natural de care sa-ti aduci aminte in situatiile de stres: aranjeaza-ti nodul de la cravata sau ceasul de la mana, trece usor mana prin par etc. In situatia in care vei avea emotii, reprodu acest gest.

Pasul 5. Fii perfect pregatit/a. Orice urma de slabiciune va fi o sursa de angoasa suplimentara. Sub impulsul emotiei si al fricii, poti risca sa uiti instantaneu ceea ce vroiai sa zici. Daca trebuie sa tii un discurs, fie in fata invitatilor de la propria nunta, fie in fata unor examinatori, reprodu-l inainte cu voce tare, in fata unor prieteni. Apeleaza la fisele cu informatii ajutatoare care se dovedesc adesea extrem de practice.

Pasul 6. Ia cursuri de la un specialist. Apeleaza la ajutorul specializat al unui actor sau orator, care are experienta vorbitului in public. Acesta te va invata cum trebuie sa vorbesti si cum sa faci sa depasesti agitatia dinaintea unei prestatii. Exercitiile regulate de vorbire te pot ajuta sa combati efectele stresului si ale tensiunii nervoase.

Pasul 7. Cere doctorului tau un medicament. Exista anumite medicamente care sunt recomandate in perioadele de stres intens. Betablocantele, cum este propanolul, sunt utilizate in tratamentul hipertensiunii si a anumitor afectiuni cardiace care pot fi administrate in situatii stresante, cum sunt discursurile in public sau reprezentatiile scenice. Este recomandat ca aceste medicamente sa fie avizate de catre medic, deoarece betablocantele pot avea efecte secundare.

Pasul 8. Alege imbracamintea adecvata. In astfel de situatii pline de emotie este bine sa ai o tinuta in care sa te simti confortabil. Opteaza pentru haine din materiale naturale, cat mai lejere, in care sa nu se vada petele de transpiratie.

Pasul 9. Mananca sanatos. Pentru a nu avea trac, trebuie ca organismul tau sa se simta bine. Evita sa-ti fie sete sau sa ai o criza de hipoglicemie :  mananca un fruct sau un baton de cereale care sa-ti dea energie. Pe timpul verii, este bine sa bei cat mai multa apa, pentru ca gura ti se usuca foarte usor.

Pasul 10. Nu te lasa provocat de raceala sau provocarile examinatorilor sau a publicului. Rolul acestora este de a vedea care este capacitatea ta, iar al tau de le demonstra ca esti capabil/a.  Eventual, pentru a te destinde, imagineaza-ti o situatie foarte jenanta in care sunt acestia: de exemplu, in timp ce se spala la dus sau ca sunt dezbracati in fata ta. La aceasta metoda a declarat cantaretul Jay-Z ca apeleaza pentru a scapa de tracul dinaintea sustinerii unui concert.

  •   2009-07-20
  •  
  •   comentarii

Articol scris de

Ana-Maria Dragomir

Vezi toate articolele

Articole din dezvoltare-personala

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu: Cine are dreptate: mama sau doamna?

Expertul Acasa.ro, psiholog Daniela Nicoleta Dumitrescu

Pune o intrebare

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Ana Falca: Amanta - fericire pe nefericirea cuiva nu poti construi vreodata

Expertul Acasa.ro, dr Ana Falca, specialist in psihologia cuplului

Pune o intrebare

Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Afla mai multe detalii